Strona 1 z 1
					
				jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 18 cze 2014, 10:13
				autor: olekfelek2
				JETEM  tu od niedawna  bo  mam poważny problem  i prośbę  do  obecnych.  czy wie ktoś  jak uszczelnić skrzynie biegów zetorka  25  .   bo po zimie mi chyba z wszystkich zimeringow sie sączy .  a z półośi  nawet kapie  koła   kluczem hydraulicznum nie moge odkręcić .wd40 .coca cola. nafta  młot.  wszystko było stosowane .  w  sumie roboty sie nie boje ale chyba  by trzeba  skrzynie  w drobny mam rozłożyc  a  to potem problem ze składaniem.---chciałbym sie dowiedzieć czy zimeringi wyminienia  sie od zewnątrz czy od srodka  i  czy mozna gdzieś dostać komplet.----  może jakas mądra i  wyrozumiała  dusza  cos doradzi. chciałem go zrobic na retro   tylko  jakiś braknie cierpliwosci jak tak dalej bedzie  POZDRAWIAM
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 18 cze 2014, 12:36
				autor: Majo
				Najlepiej rozbierać i robić. Co do kierunku wyjmowania nie pamiętam, wymiarów też, zestawów nie ma.
Jak rozbierzesz to robisz listę i jedziesz do sklepu. Tam gdzie nie ma uszczelnień to kombinować.
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 18 cze 2014, 14:15
				autor: Przemo
				Siema musisz pomału rozbierać i wszystko z zewnątrz zrobisz jedynie wałki od ręcznego i hamulcowy muszisz wyjąć także górna pokrwe musisz zdjąć ze skrzyni bo łatwiej robić:p
Ogólnie na półosie idą uczczelniacze 65x90x13(12),
na wałek od bębnów ham. idą 58x80x13(12)
na wałek hamulcowy oringi 28x3 i wkładasz wałek od strony dzwigni ręcznego
na wałek od ręcznego idą oringi 22x3 i też go wsuwasz w korpus skrzyni od str. pedału sprzegła czyli od lewej str.
Z resztą jak rozbierzesz to będziesz widział tam gdzie oba wałki przechodzą to z jednej str. masz zatoczenie stożkowe otworów żeby włąśnie płynnie wsunąć wałek z oringiem bo z przeciwnej str. zetnie oring*rofl*
Aha na wałek sprzęgłowy jest bodajże uszczelniacz 30x56x10 ale to trzeba rozjechać ciągnik, no to tyle.
Co do odkręcania piast i kół to musisz się wysilić a jak nie to palnik i ogień*lol**tup*
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 18 cze 2014, 14:34
				autor: warsztat777
				dobra rada -poskracaj sprężynki na uszczelniaczach bo jeśli masz wałki wypracowane to na krutką mete ten remont pozdro*tup*
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 18 cze 2014, 19:36
				autor: olekfelek2
				ooooooo dzieki  za rade.z tym piastem od koła to fakTycznie palnika nie prówałm ale   klucz z długim ramieniem 1m  nie pomaga  przypszczam ze to koło jeszcze nie było odkręcane wogóle.juz kiedyś zrezygnowałem jak kluczem pneumatycznym od  TIRÓW  nie dało rady   .    podobno sa takie jakieś  zagęszczacze do oleju co uszczelki  gumowe  tak jakby uelastyczniają i  olej jet gęsty  to podobno cos tam pomaga.ale  nie wiem gdzie i jaki kupić .  . zresztą  chyba jeszcze raz spróbuje w sobotę odkercić .   tylko boje sie ze jakbym tak srube ukręcił   to   BIGIS   ---  jeszcze raz gorące dzięki  widać  sami  fachowcy tu są --- silnik  juz zrobiłem i ani kropli nie uroni a skrzynia jak sito   leje - POZDRAWIAM
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 18 cze 2014, 22:24
				autor: Majo
				Właściwie to czasami nic nie da skrócenie sprężynki simmeringu...
Miałem tak na wale korbowym w C-330 na kole pasowym. Nowy simmering, sprężynka skrócona o ok 1-1.5cm. Lało jakby bez uszczelnienia. Koło pasowe było wytarte w miejscu simmera. Kupiłem nowe i chodzi bez kropli wiec nie zawsze skrócenie sprężynki pomoże. Jeśli wał jest mocno wyrobiony to nawet nie ma sensu dawać nowego uszczelnienia...
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 19 cze 2014, 10:28
				autor: SEBRIGHT
				Miałem ten sam problem z odkręceniem kół i ostatecznie pociąłem nakrętki przecinakiem. Wprawdzie strawiłem na to prawie cały dzień, ale się udało 

 
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 19 cze 2014, 11:37
				autor: Majo
				Ja bym jeszcze spróbował zlać je WD-40, później dobry klucz, metr rury i próbować a jak nie puści to albo w koniec klucza albo w koniec rury walnąć porządnie młotkiem>2kg. Musi puścić!
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 20 cze 2014, 11:26
				autor: olekfelek2
				witam   .  fajnie tak  czytać  dobre pomysły -- podobo czym ich więcej  to może któryś zadziała.  ---ja mam takie koła  w tym zetorku w których muszę odkręcić taki półksiężyc na 4  śruby   i nie ma tam nakrętek  na śrubach jest drobny gwint ,  zalewałem tam nafte ,  wd40   coca cole .  co dziennie inna i na drugi dzień klucz z  rura   nie pomaga --- boje się że je ukręce .  PALNIKIEM może jutro spróbuje.  ale palnikiem musiał bym podgrzać ten półksiężyc    to chyba sie rozhartuje  a kupić go nie będzie gdzie  dlatego wolał bym jakis inny sposób   może jakoś dostane sie do tego starego zimringi i spróbuje skrócić tą sprężynkę,ale jeszcze tego nie robiłem i nie wiem jak sie to robi bo chyba  sie jej nie przecina  co?
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 20 cze 2014, 19:30
				autor: Majo
				Weź rurę i walnij młotkiem. Urwiesz to trudno... wtedy weźmiesz wykrętak i wyjdą lub rozwiercisz śruby w księżycach.
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 24 cze 2014, 20:38
				autor: olekfelek2
				*saycheese*witam    wszystkich ---nie odkręciłem tego koła w ZETORKU 25 o sie boje ze ukrece śruby  --  wleje gęstego oleju i zoacze... ale wymieniłem inny uszczelki   i  odkryłem ze nie mam w moim zetorku nakrętek zabezpieczajacych  bębny  hamulcowe może ktoś wie  z czego by to pasowało to taka wielka nakrętka  ona ma drobny  gwint i  średnice 51 mm wewnętrzną nie musi być gruba tak około 1cm
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 24 cze 2014, 21:57
				autor: Majo
				Dorobić u tokarza. Dorobi na wymiar. Chodzi o prawy czy lewy bęben? Wersja z blokatorem dyfra czy bez?
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 26 cze 2014, 20:16
				autor: olekfelek2
				obydwa bębny nie miały  tych  nakretek  kupilem dzisiaj podobne do ursusa  ale gwint jest w  zetorku lewy i musze jutro oddac  chyba tylko tokarz   mnie ratuje   dzięki  za rade   ta moja wersja zetorka ma ten blokator  ale tez jest w do roboty bo  była gdzieś wymontowana i muszę to dopiero  poskładać
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 10 lip 2014, 12:31
				autor: Majo
				Przemo napisał/a:
Siema musisz pomału rozbierać i wszystko z zewnątrz zrobisz jedynie wałki od ręcznego i hamulcowy muszisz wyjąć także górna pokrwe musisz zdjąć ze skrzyni bo łatwiej robić:p
Ogólnie na półosie idą uczczelniacze 65x90x13(12),
na wałek od bębnów ham. idą 58x80x13(12)
na wałek hamulcowy oringi 28x3 i wkładasz wałek od strony dzwigni ręcznego
na wałek od ręcznego idą oringi 22x3 i też go wsuwasz w korpus skrzyni od str. pedału sprzegła czyli od lewej str.
Z resztą jak rozbierzesz to będziesz widział tam gdzie oba wałki przechodzą to z jednej str. masz zatoczenie stożkowe otworów żeby włąśnie płynnie wsunąć wałek z oringiem bo z przeciwnej str. zetnie oring*rofl*
Aha na wałek sprzęgłowy jest bodajże uszczelniacz 30x56x10 ale to trzeba rozjechać ciągnik, no to tyle.
Co do odkręcania piast i kół to musisz się wysilić a jak nie to palnik i ogień*lol**tup*
Jak wkładałeś te oringi na wały ręcznego i pedałów?
Nie chodzi mi o kierunek tylko o metodę... Oring włożony na wał, ale nie wiem jak go wsunąć bo rękami nie da rady...
Może sprostuję dla kolejnych, którzy będą uszczelniać wały: na wał hamulca ręcznego wchodzą oringi 28x2.6
Przemo pisał o oringach 28x3. Dzisiaj miałem je na wale i próbowałem je włożyć. Dwa razy je ścięło pomimo wkładania od strony zafrezowań. 28x2.6 weszły bezproblemowo. 
Co do kierunku wkładania. Zależy od wersji skrzyni. Bo jeśli Przemo pisze, że od lewej to ja powiem, że najlepiej zdjąć pokrywę skrzyni. Ja "mogłem" wkładać z obu stron, bo oby dwie mam zafrezowane, ale po otwarciu skrzyni okazało się, że wewnątrz jest zafrezowana lewa strona. Więc wkładałem od prawej (od strony blokatora dyfra). Jeśli jest możliwość, radzę włożyć prawy oring (bez lewego) wsunąć wał aż rowek lewego oringu  wyjedzie poza obudowę skrzyni z lewej. Wtedy wkładamy oring i wsuwamy wał na gotowo.
Pozdrawiam Zetorowców! 

 
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 06 cze 2018, 0:25
				autor: marek k25
				Przemo napisał że na wał  bębna hamulcowego idą uszczelniacze 58x80x13 .
U mnie w bocianie jest uszczelniacz 60x80x13 z lewej strony. Piszę to żeby ktoś się nie zdziwił tak jak ja dzisiaj. Jeszcze jedna uwaga przy lewym bębnie jest lewy gwint. 
Został mi jeszcze do uszczelnienia wałek od hamulca nożnego oraz ręcznego.
Może ktoś mi doradzi jak do tego się zabrać ???
Wałki wychodzą w lewą stronę ???
Nie muszę odkręcać pokrywy skrzyni biegów ???
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 06 cze 2018, 21:27
				autor: Majo
				Nie pamiętam kierunku wyjmowania, ale z tego co pamiętam wychodzą w obie strony. Wkładać jednak musisz od strony gdzie otwory w obudowie mają podfrezowania do łagodnego wciągnięcia oringu w obudowę.
Moja rada: albo ręcznie, albo bardzo delikatnie maszynowo przeszlifuj wejścia oringów do obudowy (owe podfrezowania otworów w obudowie).
Zakładając wał z nowymi oringami przesmaruj gniazda w obudowie oraz oringi smarem, pomożesz im łaodnie wejść na swoje miejsce.
Oringi kup w kilku pobliskich wymiarach. Zakładając, że wymierzysz, że mają być 35x3 (nie pamiętam jakie tam były), dokup kilka pobliskich np: 35x3.2, 35x2.8 lub 34x3, 34x3.2. Średnicy raczej nie kupuj równej, a tym bardziej większej niż ta wytoczona w wale. Lepiej o milimetr ciaśniejszą, żeby oring ślizgał się po zewnętrznej swoje średnicy.
Co do pokrywy. Decyzja należy do Ciebie. Możesz spróbować bez zdejmowania, ale zdejmując widzisz co dzieje się z oringiem, który wkładasz od wewnątrz.
			 
			
					
				RE: jak uszczelnić skrzynie biegów zetor25
				: 06 cze 2018, 23:25
				autor: marek k25
				Dziękuje za odpowiedź. Jestem już po wymianie,
 
Oringi nie  kupowałem bo mam cały zestaw kupiony, polecam kupić każdemu do garażu taki zestaw. Oringi o grubości 3mm są za grube, na szerokość pasują ale za dużo wystają . 
Ja założyłem o grubości 2,5mm i wchodzą dosyć ciężko . 
Pokrywy nie ściągałem. W sumie to nawet wałków  całkiem nie wyciągnąłem tylko  przesunąłem około 5 cm w prawo i zmieniłem prawy uszczelniacz potem przesunąłem w lewo  i zmieniłem lewy uszczelniacz.
Spuściłem tylko olej. Jakbym to robił z drugą osobą to jestem w stanie wymienić oringi bez spuszczania oleju.