Strona 1 z 1
					
				Miękki przód
				: 11 kwie 2025, 12:04
				autor: mateuszf
				Witam. Przymierzam się do przeróbki układu kierowniczego w c4011. Mam taki  pomysł żeby zmienić  oś na okrągła resorowana. Obecnie założona płaska która i tak wymaga remontu. Przedstawiłem pomysł ojcu i ten twierdzi że to zły pomysł, ponieważ resorowana oś gorzej sprawdza się w pracy z pługiem, kultywatorem czy siewnikiem. U nas jest górzysty teren a więc coś w tym musi być. Ojciec zresztą po zakupie zmienił  oś resorowana na płaską, ale to było w latach 90'. Co sądzicie o tym pomyśle. Przeglądam fora i raczej każdy chwali oś miękka
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 11 kwie 2025, 14:04
				autor: Ursus
				Nie mam praktyki w pracach polowych - ale nie zamieniłbym osi przedniej na sztywną 

 Miękko się jedzie, tam gdzie C-360 skacze, że klapa na masce się tłucze, to ja jadę bez większego problemu, czasem tyłek tylko z siedzenia trzeba podnieść 

 Może to też spowodowane jest tym, że mam komplet obciążników i koła 18tki oczywiście - które same w sobie też lepiej znoszą nierówności z racji większej średnicy. 
A układ kierowniczy będziesz wywalał oryginalny? Jak masz te elementy w dobrym stanie, chętnie nabędę, także zbiornik paliwa jak masz fajny stan.
 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 11 kwie 2025, 14:37
				autor: Adam03
				Słyszałem, że przednie koła czterdziestki z miękkim przodem podczas orki lubiły wyskakiwać z bruzdy. Nie wiem jak z awaryjnością, nie będę przyrównywał do osi z serii ciężkiej, bo to zupełnie inna konstrukcja.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 11 kwie 2025, 15:10
				autor: Ursus
				Możliwe, ale też czasem widać było, że jak pług tak ustawiony, że trzeba kołami mocno w lewo skręcać - to tendencja do wyskakiwania pewnie jest jeszcze większa. Tego nie wiem. 
Z awaryjnością - powiedziałbym tak, jest tu nieco więcej elementów, które współpracują ze sobą niż w osi sztywnej. Choćby sprężyna, która może pęknąć. System smarowania tej osi nie jest do końca przemyślany. Ja u siebie zostawiłem w oryginale, ale gdybym ciągnika używał do pracy i bardziej go eksploatował, to przerobiłbym smarowanie tak, aby smar trafiał faktycznie do centrum tulejki - bo w oryginalnym rozwiązaniu to tak naprawdę jak cała wewnętrzna część się napcha smarem to ten świeży dotrze do tulejek, a szczególnie tej dolnej.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 11 kwie 2025, 16:45
				autor: Grigs
				Przy zaagregowanym cięższym gractwie na tuz-ie na pewno będzie przód podskakiwał, to jest norma tego typu przedniego zawieszenia, wprawdzie można zablokować amortyzacje by było sztywne, ale to mija sie z celem przeróbki.
Jeśli coś składa się z większej ilości elementów to z automatu jest podatniejsze na zużycie.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 11 kwie 2025, 19:19
				autor: SEBRIGHT
				Miałem w C-355 płaską oś, zmieniłem na miękki przód i w komforcie jazdy po drodze jest dużo lepiej zwłaszcza w okolicach maksymalnych prędkości. Tak jak Paweł napisał na sztywnej osi przód lubił podskakiwać na dziurach aż zęby dzwoniły i drgania szły po kierownicy na ręce. Z miękkim przodem  komfort jazdy porównywalny z jakimś prymitywnym samochodem czyli dużo lepiej. Co do prac polowych to jedynie oraz kilkanaście arów raz do roku w terenie górzystym (okolice Limanowej) i z bruzdy nigdy mi nie wyskoczył. Resztę się nie wypowiem bo w polu nim nie pracuję 

 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 9:50
				autor: Martek
				mateuszf pisze: ↑11 kwie 2025, 12:04
 Przedstawiłem pomysł ojcu i ten twierdzi że to zły pomysł
 
Dokladnie, sluchaj sie ojca.
 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 12:49
				autor: mateuszf
				mądrego to i dobrze posłuchać
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 12:53
				autor: Martek
				Dokladnie.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 13:48
				autor: pop
				Tak z ciekawości spytam,jakie są wady tej osi,że odradzasz?
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 14:26
				autor: Martek
				pop pisze: ↑12 kwie 2025, 13:48
Tak z ciekawości spytam,jakie są wady tej osi,że odradzasz?
 
Glownie to awaryjnosc i koszty napraw.  
Przy amatorskim uzytkowaniu to moze byc pomijalne, ale jak 4011 to glowny kon na hektarach to juz minus. A plusy tej osi w uprawie roli sa pomijalne.  Zwrotnice duzo szybciej sie zuzywaja i sprezyna potrafi peknac nawet przy wyjezdzaniu z bruzdy. I bylo to tak juz 50 lat temu na oryginalnych czesciach a teraz z pewnoscia jest gorzej.  W latach swietnosci gdy jezdzilo sie 4011 w skrach to prawie przed kazdym przegladem technicznym trzebqla bylo naprawiac zwrotnice bo mialy luzy, nie liczac pekajacych sprezyn. A naprawa jest drozsza i dluzsza niz standardowych ktore sa praktycznie nieawaryjne i tanie.
Dodatkowo kolega ma plaska os, to teraz musi kupic inna os, zwrotnice i wspornik. To tego zrobic z tego stan bez luzow. Masa kosztow, pracy, a korzysci w polu zadne.
Mozna do plaskiej zalozyc amortyzowane zwrotnice od Zetora, ale koszt zakupu jeszcze wiekszy i ew remontu tez.
Druga opcja to polosie amortyzowane z 912 i kola 20. Spoko sprawa, tylko trzeba od razu wspomaganie na silowniku.
Moim zdaniem to juz  lepiej dla gospodarki zmienic ciagnik:)
 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 14:38
				autor: pop
				Dzięki Martek za odpowiedź.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 12 kwie 2025, 16:02
				autor: mateuszf
				No Martek fajnie to opisałeś, dzięki wszystkim za porady. Na razie robimy tylko 4011, także lepiej zostanę przy twardej osi.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 13 kwie 2025, 10:16
				autor: Ursus
				Mimo wszystko uważam, że te osie są głównie bardziej awaryjne przy zaniedbaniu, a nie same z siebie. A koszt napraw? No wiadomo, że ciut lepszy - ale jak ktoś chce mieć mniejszy komfort - nikt nie broni 

Do tura bym zdecydowanie odradzał, ale poza tym nie widzę aż takich wad.
Generalnie można wszystko sobie upraszczać, ale czy tylko to jest najważniejsze?
 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 13 kwie 2025, 10:18
				autor: Borekk17
				Ja robię dużo w  polu  swoją  40 na miękkim przodzie  i nie ma z tym problemu   a komfort  pracy  bez porównania  do sztywnej osi 
Ciągnik po prostu  płynie po nierównościach  .
Najważniejsze  to  często  go smarować  to tulejki nie będą  się  wycierać  
A koszty   części też nie są  jakoś bardzo  zawrotne  ostatnio  robiąc miekki przód  dla klienta  
Za sworznie zwrotnic płaciłem po 110zl  dolne tuleje 85zl
Łożysko 22zl 
Sprezyna  98zl 
Górna tulejka  18zl
Osłona gumowa 20 
. Także   ja jestem  zdania że  lepiej  dołożyć  parę  złotych   i poprawić komfort  pracy  niz  zaoszczędzić  kilka zł  i żeby traktor podskakiwal na nierównościach 
A  skoro masz płaską  oś   to albo zwrotnice z zetora. Albo    zwrotnice z 4011 i od spodu  ceownik 60  wspawać pod rurę  i elegancko   w płaską  oś  pasuje
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 13 kwie 2025, 15:41
				autor: Grigs
				Również uważam że lepiej wymienić oś na resorowaną, bo sprzedawać i kupować drugi ciągnik, w tej cenie z amortyzowaną osią, mija się z celem.
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 13 kwie 2025, 20:34
				autor: Damian88
				Też stoję przed zmianą wysuwnych na resorowane, oś płaska więc od Zetora. póki co dowiedziałem się że trzeba w niej tylko nowe otwory wywiercić żeby rozstaw kół się zgadzał. Myślę że na dniach bedę działał z tematem, choć moje sztywne są po remoncie, zrobiły około 20mth
			 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 13 kwie 2025, 23:04
				autor: Rafallll360V1
				Tylko i wyłącznie resorowana oś w tym ciągniku w ciężkiej robocie, nie słuchaj teoretyków co nie mieli nigdy  do czynienia w ciężkiej  robocie.....Jak dociążysz obciążnikami w piasty i na wspornik osi trzyma się bruzdy jedzie jak po sznurku. Wiadomo że z podniesioną długą ciężką maszyną pług agregat kosiarka rotacyjna będzie uczucie że podrywa przód ale idzie się przyzwyczaić.
Jak będziesz na bieżąco smarował to bardzo długo posłuży miękka oś, co do części to oprócz czopuchów z wąsem są dostępne praktycznie wszystkie tulejki sworznie nakrętki sprężyny a nawet tuleje z gwintem wewnętrznym do wspawania. Jak byś nie chciał zmieniać  płaskiej osi i wspornika to wystarczy do resorowanych zwrotnic wspawać od spodu ceownik 10tke i wywiercić otwory pod śruby mocujące. Wszystko pasuje idealnie do płaskiej belki.
 

 
			
					
				Re: Miękki przód
				: 14 kwie 2025, 0:02
				autor: mateuszf
				Panowie widzę że co fachowiec to inna opinia. Kusi mnie to strasznie ale w ubiegłym roku przerabiałem remont silnika i skrzyni i najbardziej martwi mnie jakoś części zamiennych plus to że stare też będzie wytłuczone. Jeśli kiedyś zdecyduję się na przeróbkę to właśnie chciałbym kombonować tak aby została płaska oś ze wspornikiem żeliwnym.