Strona 2 z 3
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 24 lut 2025, 9:12
				autor: marek
				W jednym z moich samów miałem dwie skrzynie ale tylko dlatego że w jednej był mechanizm różnicowy. Ale była  nieużywana i załączona na przejście bez przełożenia czyli bezpośrednio/ Tu masz most osobno to druga skrzynia zbędna. Zyskasz dużo miejsca, Upewnij się jednak czy kierunek obrotów półosi z której będziesz brał napęd nie spowoduje że będziesz miał jeden bieg do przodu a 5 do tyłu/ Ale i na to  jest sposób. Będziesz musiał obrócić most ,, do góry nogami,,
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 24 lut 2025, 13:06
				autor: Grigs
				Taki most np. żuka, poloneza to nie bardzo dobry pomysł odwracać, powoduje to wiele komplikacji m.in z odpowietrznikiem dyferencjału przez który wyleci olej, systemu hamulcowego, punktów mocowań,.. itp. inaczej sprawa się ma w mostach gdzie możemy odwrócić dyferencjał z wałkiem atakującym, wówczas nie trzeba nic kombinować.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 24 lut 2025, 18:06
				autor: bergman31
				W dwóch SAMach miałem odwrócony most napędowy od Poloneza . Oryginalny otwór odpowietrzający musiałem zaspawać ale zrobiłem drugi do odpowietrzania. Z hamulcami był najmniejszy problem, bo wystarczyło elementy odkręcić i przełożyć, tak aby cylinderki były u góry. Z punktami mocowań mostu też nie widzę problemu, Wystarczy dospawać odpowiedni kawałek kształtownika (np. ceownik) i już mamy punkt mocowania.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 24 lut 2025, 21:49
				autor: piorun1234
				Z czego masz most napędowy? Jeśli Żuk i tym podobne to koła max 16 jodelka inaczej zmielisz koła zębate. Przy tej konfiguracji ja bym nie stosował drugiej skrzyni i żadnego reduktora na łańcuchu chyba że zależy Ci na biegach pelzajacych i robocie w lesie przy zrywce.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 26 lut 2025, 21:21
				autor: asquares
				Witam
Odpowiedzi na pytania z postów;
Odręczny rysunek aktualnego stanu;
Troche mi nie wyszła proporcja bo silnik z przodu kończy się prawie nad przednim mostem
1. Aktualnie mam przedni i tylny most Aro Muscel 
2. Skrzynie i reduktor Uaz, 
3. Koła 16" jodełki
4. Choć musze trochę przerobić ramę ale tylko dla tego, że obudowa mechanizmu różnicowego skrzyni saxo nie mieści mi się w ramie szerokością, jeżeli nie będę zmuszony, to nie chciałbym jej wydłużać
5. Po usunięciu skrzyni uaza i pozostawieniu samego reduktora tak aby połączyć to półosią od saxo to także w/g mnie zbyt duży kąt bo wyjdzie około 45 stopni o ile przejdzie obok tylnej części skrzyni.
6. Silnika nie dam rady przesunąć do przodu bo musiałbym go wysoko zamontować a przy rozstawie kół po wewnętrznej 110 cm zrobiłby się dziwoląg a  co najważniejsze środek ciężkości poszybowałby dużo w górę
Alllleee;
 Teraz daliście mi dużo do myślenia, czy faktycznie usunąć skrzynię uaza i zostawić sam reduktor który połączę za pomocą wałka napędowego tylko czy sama skrzynia saxo wytrzyma różne obciążenia a zwłaszcza przy pracach polowych bo wcześniej planowałem zawsze mieć najniższe biegi w saxo a żonglować biegami uaza.
odnośnie prędkości;
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 26 lut 2025, 22:01
				autor: Grigs
				Ja bym sobie darował jakieś połączenie łańcuchowe tym bardziej że półoś do takiego rozwiązania musi być centrycznie ustawiona, poza tym ten łańcuch by tylko strzelił. Wolałbym wyrzuć skrzynie z saxo i połączyć ze skrzynią z uaza, przełożenia będą zbliżone, więc to nie będzie problemem, poza dorobieniem dzwona na sterowanie sprzęgłem do zespolenia z silnikiem, tylko wówczas nie wiem czy silnik nie będzie za nisko?. Trzeba by było zrobić przymiarkę.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 27 lut 2025, 9:49
				autor: asquares
				Witam 
Niestety ale bezpośrednie połączenie skrzynki uaza z silnikiem miałem po zakupie i mogłem się ścigać z samochodami osobowymi, naprawdę po włączeniu 4 biegu już na wolnych obrotach chciał się unieść, fakt faktem że silnik był mocny i dawał radę ale niestety palił 100 na 100 benzyny , życie jest mi miłe więc nawet nie probowałem ile wyciągnie, ale raczej 60 czy 70 to na lekko.
Dlatego przy skrzyni saxo zmniejszam to prawie 4-ro krotnie, dokładne obliczenia to dolna część zdjęcia po włączeniu w uazie 4 biegu i sterając skrzynią saxo.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 27 lut 2025, 9:58
				autor: pop
				Podpięcie bezpośrednie silnika do skrzyni to powrót do samochodowych prędkości,czyli ponad 10 km/h na jedynce z reduktorem.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 27 lut 2025, 10:34
				autor: bergman31
				asquares skrzynia z Saxo wytrzyma obciążenie, bo skoro wytrzymywała 150km/h w załadowanym samochodzie, to i w traktorku wytrzyma, gdzie jest jeszcze redukcja obrotów w moście napędowym a co za tym idzie, największy moment obrotowy przypada właśnie na most napędowy.
Masz napęd na 4 koła, więc reduktor musisz zostawić.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 27 lut 2025, 10:42
				autor: marek
				asquares pisze: ↑27 lut 2025, 9:49
Witam 
Niestety ale bezpośrednie połączenie skrzynki uaza z silnikiem miałem po zakupie i mogłem się ścigać z samochodami osobowymi, naprawdę po włączeniu 4 biegu już na wolnych obrotach chciał się unieść, fakt faktem że silnik był mocny i dawał radę ale niestety palił 100 na 100 benzyny , życie jest mi miłe więc nawet nie probowałem ile wyciągnie, ale raczej 60 czy 70 to na lekko.
Dlatego przy skrzyni saxo zmniejszam to prawie 4-ro krotnie, dokładne obliczenia to dolna część zdjęcia po włączeniu w uazie 4 biegu i sterając skrzynią saxo.
 
 To to co przerabiasz to było ,, buggi,,  

  Czy jakoś tak to się nazywa.Żeby zyskać szybkości jak dla sama to usunięcie skrzyni Uaza. Danie napędu bezpośrednio z półosi na reduktor  jeżeli on może być zamontowany bez skrzyni. Ja tylko tak to widzęJeżeli będzie potrzeba to całkiem nowa rama lub przeróbka tej żeby to miało ,, ręce i nogi,,. Bo podzespoły masz dobre Tak patrzę na Twój szkic to czy obrucenie reduktora ,, do góry nogami,, nie spowoduje że jego wałek znajdzie się na wprost półosi?
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 27 lut 2025, 11:10
				autor: asquares
				To nie był buggi  

 , to jest bardzo zgrabny sam 4x4 i to z podnośnikiem hydraulicznym, podobno ważyło to z starym silnikiem 1200 kg, gdyby nie ten stary silnik który tak jak pisałem palił 100 na 100 benzyny to uszczelniłbym wycieki i poprawiłbym tylko samą estetykę i nic bym nie ruszał poza może zmniejszeniem prędkości choć na reduktorze jest jeszcze zmniejszenie przez pół więc to też dałoby radę w pracach polowych.
Więc wygląda na to że skoro takie rozwiązanie będzie także wytrzymałe to ukierunkuję się teraz na usunięciu skrzynki uaza, pozostawienie samego reduktora i połączeniem pomiędzy skrzynią saxo a reduktorem, i przy tym będę miał mniej kombinowania ja i koledzy na obrabiarkach 

 a co za tym idzie mniej wydam 
 
Panowie, a takie małe pytanko;
Przy jakim maksymalnym kącie może pracować przegub zaznaczony strzałką na rysunku ??
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 13 mar 2025, 19:00
				autor: krzysiek1993
				Około 25 stopni
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 13 mar 2025, 22:21
				autor: Piotr56
				A czy 25 stopni to czasami nie za dużo ? 

 wydaje mi sie, że 15 to max
I jeszcze mam pytanie z innej beczki, związane z domem.
Co myślicie o tym - 
http://e-kominki24h.pl/invicta ?
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 14 mar 2025, 0:45
				autor: Grigs
				Ja bym zostawił skrzynie z uaza i wyrzucił z saxo bo jest słabsza do takiego układu napędu, silnik dał wzdłużnie centralnie na przód dla lepszego wyważenia i połączył kardanem, jedynie trzeba by było dorobić dzwon ze sprzęgłem, bo dzięki temu rozwiązaniu biegi byłby pod ręką, jak i operowanie sprzęgłem.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 14 mar 2025, 6:57
				autor: marek
				W oryginalnym zamocowaniu półosi to kąt jest bardzo mały. Dlatego ja łączyłem dwa przeguby  te od strony koła Co do wytrzymałości skrzyni to weźcie pod uwagę że przekladnia w moście podniesie moment obrotowy kilkukrotnie.
			 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 14 mar 2025, 10:12
				autor: bergman31
				Grigs pisze: ↑14 mar 2025, 0:45
Ja bym zostawił skrzynie z uaza i wyrzucił z saxo bo jest słabsza do takiego układu napędu, silnik dał wzdłużnie centralnie na przód dla lepszego wyważenia i połączył kardanem,
 
Przy takim połączeniu, traktor będzie zaszybki.
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 14 mar 2025, 10:51
				autor: Martek
				Grigs pisze: ↑14 mar 2025, 0:45
Ja bym zostawił skrzynie z uaza
 
Ja bym poszedl jeszcze dalej i zostawil ten silnik benzynowy ktory jest obecnie.   Rok planowania i maglowania forum, miesiac w garazu, koszty czas, zeby zaoszczedzic 200zl na paliwie rocznie....  ile tysiecy mth chcesz robic tym samem....
Ewentualnie zamiast wertowac internet i lepic sama w garazu to w tym czasie isc do dodatkowej pracy i kupic sobie np t25
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 14 mar 2025, 18:33
				autor: krzysiek1993
				Piotr56 pisze: ↑13 mar 2025, 22:21
A czy 25 stopni to czasami nie za dużo ? 

 wydaje mi sie, że 15 to max
 
Nie za dużo... to jest przegub tripod lub inaczej trójramienny z kompensacją wzdłużna one mają kąt pracy do 25 stopni a są też takie tripody bez kompensacji wzdłużnej, które maja kąt pracy do 45 stopni róznią sie trochę budową....(nie mylić z przegubem homokinetycznym)
 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 18 mar 2025, 9:57
				autor: asquares
				Witam ponownie
Zakupiłem półoś saxo ( czymś trzeba wyjść z skrzyni ), przymierzyłem z myślą usunięcia skrzyni uaza i połączeniu bezpośrednio z reduktorem, doszedłem do wniosku że nakombinuję się i tak będzie zbyt duży kąt na półosi.
Będę się chyba kierował w kierunku moich wypocin czyli przeniesienia napędu w/g 1 rysunku, najłatwiejszym/ najtańszym sposobem chyba będzie opcja łąńcuchowa biorąc pod uwagę gdyby to nie pracowało należycie późniejsze wstawienie w to miejsce przekładni zębatej
( wstawienie w to miejsce kół zębatych np. 
https://allegro.pl/oferta/kolo-zebate-p ... 6875158355 ) tu już będzie więcej pracy bo trzeba 3 koła i wiadomo więcej dokładności w obliczeniach.
Koła dam takie same bo; ( możliwe dalsze plany )
- przy wykonaniu przekładni dam wyjście na wom ( wałem połączony z półosią saxo ) bo nie zaszkodzi
- może kiedyś a chyba na pewno będę musiał dorobić jakąś przyczepkę -> oś trzeba kupić, to, dlaczego na spokojnie nie poszukać mostu z takim samym przełożeniem co mam z tyłu -> z racji tego że przełożenie skrzyni uaza na 4 biegu jest 1;1 i reduktora na szosowych także można będzie pomyśleć o napędzie w wałka wom na 3 oś ( most przyczepki ), mam trawiasty i trochę pod górkę podjazd na działkę więc nie zaszkodzi.
Oczywiście przekładnia łańcuchowa będzie w skrzynce pracowała częściowo zanurzona w oleju więc powinna trochę wytrzymać.
Jak coś w tych wypocinach sknociłem to poprawcie mnie  

 
			
					
				Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
				: 18 mar 2025, 13:28
				autor: Grigs
				Pod to obciążenie 2 osie napędowe i jeszcze wom bez skrzyni z uaza to ta z saxo tylko chrupnie, no chyba ze będziesz jeździł tylko z tylnym napędem bez wom to powinno dać rade, poza tym jeżeli zamierzasz coś agregować na tuz pod napęd wom to powinien mieć max 540 obr/min przy max obrotach silnika.
Tak chcąc rzetelnie zrobić z tego użytek to trzeba by było dobrać inną skrzynie biegów czy dorobić tzw. custom-ową najlepiej z przystawką pod wom pod ten silnik, bo wiadomo że najlepiej to drugi silnik ze wzdłużną skrzynią.